Vrijdag 16 februari 20.30
Us Doarpshûs Nieuwe Weg 5 Wergea
Entree € 7.50 (incl. kopje koffie/thee)
Een barstende vensterruit. Een op een kier staande deur, langzaam openzwaaiend. Het zijn de kleinste dingen die The Salesman soms onwerkelijk spannend maken.
Het bouwwerk waarin het echtpaar Emad en Rana, een gelukkig koppel uit de Teheraanse middenklasse, leeft staat op instorten. Letterlijk. De atypische opening van The Salesman is een virtuoze actiescène, waarin we het stel en hun buren in één lange take volgen terwijl ze hun gebouw in paniek moeten verlaten. Aan het einde van de scène zien we de reden van het instortingsgevaar: constructiewerkzaamheden naast de deur, waar een nieuwe woontoren moet verrijzen.
Een van de onderwerpen waarover de Iraanse regisseur Asghar Farhadi met zijn nieuwe film iets wil zeggen, is de tomeloze groei die zijn stad Teheran doormaakt. Maar als het huis wankelt is dat in Farhadi’s geval ook symboliek voor zijn favoriete onderwerpen: huwelijk, familie en de scheurtjes die daarin kunnen ontstaan.
Het stel vindt een nieuwe flat via een acteur uit hun amateurtoneelgezelschap, maar deze verzwijgt de schimmige werkzaamheden van de vorige huurster. Daar komen ze pas achter als de bel gaat en Rana de deur op een kier zet omdat ze denkt dat het Emad is.
The Salesman (Forushande) is alweer de zevende film van de Iraanse meestercineast Asghar Farhadi.
-
- Gepubliceerd: 06 februari 2018
- Categorie: Cultuur